RMC:n uusi alus tuo töitä länsirannikolle – laaja sopimus sähköjärjestelmistä Vaasan seudun yritysten kanssa

Rauma Marine Constructions on solminut sopimuksen Vaasa-Uumaja-välille tulevan uuden aluksen sähköjärjestelmän toimittamisesta yhteistyöverkostonsa kanssa. Laivaan tuleva hybridisähköjärjestelmä ja matkustaja-autolautoille harvinainen sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä tekevät aluksesta aiempaa ympäristöystävällisemmän. Järjestelmien toimittamisesta vastaa Vaasan seudulla toimivien yritysten verkosto, jossa mukana ovat ABB, WE Tech, VEO sekä Danfoss/Vacon. 

Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan omistama Kvarken Link ja suomalainen telakkayhtiö Rauma Marine Constructions allekirjoittivat rakentamissopimuksen uudesta ympäristöystävällisestä matkustaja-autolautasta tammikuussa. Nyt yhtiö on solminut Vaasa-Uumaja-välille tulevan aluksen sähköjärjestelmän toimittamisesta sopimuksen kumppaniverkostonsa kanssa. RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa iloitsee siitä, että meriteollisuuden kasvu Rauman seudulla heijastuu positiivisesti myös laajemmin länsirannikolle.

“Laaja kumppaniverkosto on RMC:lle erittäin tärkeä ja toimintamme ehdoton edellytys. Olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme rakentamaan uutta ympäristöystävällistä alusta yhdessä Vaasan seudulla toimivien yhteistyökumppaneidemme kanssa.”

Uusi alus korvaa nykyisen, vuonna 1981 valmistuneen Wasa Expressin Wasalinen liikenteessä Merenkurkun yli. Alukseen tulee muun muassa matkustaja-autolautoissa harvinainen sähkökäyttöinen ruoripotkurijärjestelmä, joka on suunniteltu erityisesti korkean jääluokan alukselle, kun perinteisesti autolauttojen propulsiokoneisto on toteutettu diesel-mekaanisella potkurijärjestelmällä ja peräsimillä. Tuleva Wasaline Ferry varustetaan risteilijälaivojen tapaan ABB:n toimittamilla, Azipod-ruoripotkurilaitteilla, joilla saavutetaan paremmat ohjailuominaisuudet sekä alhaisemmat melu- ja värähtelytasot verrattuna perinteiseen diesel-mekaaniseen potkurijärjestelmään.

Uusi tekniikka mahdollistaa päästöjen vähentämisen

RMC rakentaa aluksen sähköjärjestelmän yhteistyössä teknologiakumppani WE Tech Oy:n kanssa. Hybridisähköjärjestelmän sähköpäätaulut valmistaa VEO, taajuusmuuttajajärjestelmän valmistaja on Danfoss/Vacon, Li-Ion akusto tulee puolestaan Leclanchelta ja generaattorien valmistajana toimii WEG. Akkujärjestelmä on mitoitettu aluksen operointiin satama-alueella ilman pääkoneita, jolloin aluksen pääsähkönjakelu ja propulsio toimivat akkujen varassa. Akusto ladataan satamassa kytkemällä se maasähköverkkoon, jota käytetään myös lautan muihin tarpeisiin satamassaolon ajan. Nyt useimmat laivat käyttävät dieselmoottoria koko satamassaoloajan, mikä tuottaa ilmaan haitallisia päästöjä.

Ruoripotkurien sähkövoima tuotetaan integroidulla propulsiojärjestelmällä, jossa voidaan käyttää voimanlähteenä monipolttoainemoottoreita tai maasähköstä ladattavaa akustoa. Wärtsilän toimittamissa erittäin tehokkaissa monipolttoainemoottoreissa tullaan käyttämään pääpolttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG), mutta vaihtoehtoisesti on mahdollista käyttää myös biokaasua. Tämä vähentää aluksen päästöjä merkittävästi.

“Uuden aluksen propulsioratkaisu ja akustojärjestelmä edustavat viimeisintä teknologiaa päästöjen vähentämisessä meriliikenteessä. Esimerkiksi satamaa lähestyttäessä laivan pääkoneet voidaan pysäyttää jo merellä ja ajaa satamaan akustolla. Tällöin laiva saapuu satamaan päästöttömästi, ” kertoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Laiva luovutetaan tilaajalleen Kvarken Linkille huhtikuussa 2021 ja se tulee liikennöimään Vaasa-Uumaja-väliä päivittäin.

Comments are closed.