Liikaa kontteja Itämerelle

Varustamot etsivät Itämeren alueelta pitkäaikaista säilytystilaa Venäjä-konteille. Lähiviikkoina Eurooppaan on tulossa Aasiasta valtava määrä Venäjälle tilattua tavaraa, joita ei toimiteta Ukrainan sodan takia perille. Jos Euroopan satamiin pysäytettävät 150 000 merikonttia varastoitaisiin yhteen paikkaan, ne tarvitsisivat säilytystilaa yli 800 hehtaaria, eli lähes Helsingin keskustan kokoisen alueen.

Varustamot etsivät konteille säilytystiloja

Venäjä-konteista on tulossa varustamoille ja satamille hylkykonttien kaltainen ongelma. Varustamot neuvottelevat Itämeren alueen satamien kanssa, voitaisiinko kontteja sijoittaa eri satamiin mahdollisesti pitkäaikaisesti.

Haminan ja Kotkan satamissa kontteja voitaisiin varastoida muutamia tuhansia.

Suomen konttikuljetukset

Suomen konttikuljetukset kasvoivat 2000-luvulla (2000-2008) lähes 80 %. Vuonna 2007 konttikuljetusten
määrä oli 1,6 miljoonaa TEU:ta (tai 12,5 miljoonaa tonnia). Kasvun taustalla on varsinkin Venäjän
tuontitransiton kehittyminen.

Merikontit

Valtamerikuljetusten perusmittayksikkö on TEU (twenty foot equivalent unit). Yksi TEU vastaa yhtä 20 jalan merikonttia, 40 jalan merikontti on kaksi TEU:ta.

Merikuljetuskalustoa – merikontit

Merikontit valmistetaan useimmiten teräksestä, ja niissä on vanerinen lattia.

Alla mainitut mitat ovat tyypillisä yleisrahtikonttien mittoja ja painorajoituksia. Ne saattavat vaihdella hieman varustamosta ja valmistajasta riippuen.

20′ (20 jalan kontti)

Pituus: 5,86 m
Leveys: 2,35 m (ovi auki 2,34 m)
Korkeus: 2,39 m (ovi auki 2,28m)
32 m³ (lastaus noin 25-27 m³)
Rahdin maksimipaino noin 21700 kg

40′ (40 jalan kontti)

Pituus: 12,03 m
Leveys: 2,35 m (ovi auki 2,34 m)
Korkeus: 2,39 m (ovi auki 2,28 m)
65 m³ (lastaus noin 57-60 m³)
Rahdin maksimipaino noin 26700 kg

40′ High Cube (40 jalan korkea HC -kontti)

Pituus: 11,99 m
Leveys: 2,35 m (ovi auki 2,28 m)
Korkeus: 2,65 m (ovi auki 2,56 m)
74 m³ (lastaus noin 65-69 m³)
Rahdin maksimipaino noin 26500 kg

Erikoiskalustoa merikuljetuksille

Kuljetuksille, jotka eivät sovi standardeihin merikontteihin, on  käytettävissä erikoiskalustoa

Flat Rack Container (flätti) = 20′ tai 40′ metallinen kuljetusalusta
Open Top Container (OT) = kontti jossa ei ole kiinteää kattoa
Reefer container = lämpötilasäädeltyihin kuljetuksiin tarkoitettu kontti

Lähde: https://varova.fi/palvelut/merikuljetukset/merikontit/

Comments are closed.