Maerskin 385 000 kylmäkonttia kytkettiin esineiden internetiin – hiilidioksidipäästöt vähenevät 2 400 tonnilla
Maersk on yksi maailman suurimmista merirahtiyhtiöistä. Se kuljettaa usein kylmäkonteissa lämpötilaherkkää rahtia, kuten hedelmiä, vihanneksia, lihaa ja lääkkeitä. Näiden kylmäkonttien lämpötila vaatii jatkuvaa valvontaa. Mahdolliset pienetkin poikkeamat on korjattava nopeasti, jotta kuorma ei pilaannu.
Maerskin ja useimpien muiden alan toimijoiden haasteena on, että kylmäkonttien valvonta on monimutkaista ja vaatii manuaalista työtä sekä ulkopuolisten kumppaneiden apua. Tämä aiheutti usein viiveitä korjauksiin ja kasvatti kustannuksia.
Tilanteen parantamiseksi Maersk pyysi globaalia IT-palveluyhtiötä Tata Consultancy Servicesiä (TCS) kehittämään keskitetyn valvontaratkaisun yhtiön yli 385 000 kylmäkontille yli 450 rahtialuksessa. Microsoftin teknologiaan ja pilvipohjaiseen IoT-alustaan perustuva järjestelmä tarjoaa Maerskin huolto- ja ylläpitokumppaneille sekä asiakkaille mahdollisuuden tarkastella internetiin kytkettyjä kontteja reaaliajassa.
”Maailmanlaajuisen fyysisen prosessin digitalisoiminen IoT:tä hyödyntämällä oli yksi merenkulkualan ensimmäisistä vastaavista projekteista. Olemme ylpeitä tiimistämme ja kiitollisia TCS:lle, joka auttoi meitä toteuttamaan kunnianhimoiset tavoitteemme”, Maerskin johtava insinööri Siddharta Kulkarni sanoo.
Ratkaisun hyödyt:
- Tarjoaa parempaa tietoa lämpötilaolosuhteista kontin sisällä
- Havaitsee kylmäkonttien ongelmat reaaliajassa: perinteisesti kontit on käyty tarkastamassa fyysisesti 12 tai 24 tunnin välein
- Maersk voi tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaisen toimitusketjuratkaisun
- Vähentää riskiä ruokahävikkiin sekä kriittisen rahdin, kuten lääkkeiden ja veriplasman pilaantumiseen.
Yhteenveto:
- Yli 385 000 verkkoon yhdistettyä kylmäkonttia
- Ennakoiva huoltoratkaisu vähentää hiilidioksidipäästöjä 2 400 tonnilla
- Järjestelmä käsittelee yli 10 miljoonaa tapahtumaa päivässä
Lue lisää TCS:n artikkelista.
Taustaa: modernin merenkulun vaatimukset tiukkenevat
OECD:n mukaan merirahti kuljettaa noin 90 % maailmanlaajuisesta kauppatavarasta. Toimialan tulevaisuudennäkymiin kohdistuu kuitenkin mittavia vaatimuksia.
Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO haluaa jäsentensä vähentävän vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjään ainakin 50 prosentilla vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Myös koronapandemia muutti toimialan näkymiä ja kilpailutilannetta.
Erilaiset yllättävät ongelmatilanteet tulisi ratkaista ennakoivasti ja ketterästi, mutta useimmat yhtiöt nojaavat valvonnassa ja ongelmien ratkaisemisessa edelleen kolmansien osapuolien apuun. Merenkulku tuottaa jo nykyisellään valtavia määriä dataa, mutta alan yhtiöiden haasteena on usein sen oikeanlainen hyödyntäminen. Lue TCS:n englanninkielisiltä sivuilta, kuinka TCS rakensi IoT-ratkaisun alankomaalaiselle merenkulun yritykselle Damenille.
Kuvituskuva: Timelab Pro, Unsplash