Stena Line käyttää E-Flexeriä reitillä Karlskrona-Gdynia

Stena Line vastaa eteläisen Itämeren kasvaneeseen asiakaskysyntään ottamalla käyttöön kaksi uutta E-Flexer-lauttaansa Karlskronan ja Gdynian välisellä reitillä. Nykyaikaiset, polttoainetehokkaat alukset ovat luokkansa suurimpia, ja niiden pituus on 240 metriä, tilaa 1 200 matkustajalle ja 3 600 lastausmetrille. Uudisrakennukset ovat tärkeä osa ruotsalaisen varustamon laajentumisstrategiaa ja edistävät merkittävästi kestävämpää lauttaliikennettä.

Ensimmäisen kahdesta E-Flexer-lautasta on määrä aloittaa liikennöinti Ruotsin ja Puolan välisellä reitillä jo heinäkuussa, ja toinen alus liikennöi marraskuussa. Kaksi uutta rakennusta oli alun perin tarkoitus käyttää Ruotsin ja Latvian välisellä reitillä Nynäshamn-Ventspils. Karlskrona-Gdynian huomattavasti vahvemman rahtikehityksen ansiosta Stena Line on nyt muuttanut suunnitelmiaan.

Stena Scandica- ja Stena Baltica –lautat, joita laajennettiin  ja  modernisoitiin vasta viime vuonna ja jotka olivat lisänneet Nynäshamn-Ventspils-reitin rahtikapasiteettia 30 prosenttia ja joissa on 70 prosenttia enemmän hyttejä, jäävät Ruotsin ja Latvian väliselle reitille.

Uusien E-Flexers-joustajien avulla Stena Line vahvistaa edelleen asemaansa Itämerellä ja edistää strategista tavoitetta kasvaa yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Joustavuus ja yhteinen kasvu asiakkaidemme kanssa ovat tavoitteemme, ja E-Flexersin avulla  saavutamme juuri sen: joustavasti mukautuvan tarjouksen, joka vastaa asiakkaidemme tarpeita.

sanoo Stena Linen toimitusjohtaja Niclas Mårtensson

Nimi E-Flexer viittaa laivasuunnittelun kahteen päätavoitteeseen: tehokkuuteen ja joustavuuteen. Uudisrakennukset kuuluvat luokkansa maailman vastuullisimpiin lauttoihin, ja niitä voidaan edelleen käyttää eri reiteillä ja eri vesillä. Molemmat alukset voidaan muuntaa akkupohjaisiksi hybridilautoiksi sekä kaasulla, e.B metanolilla tai nesteytetyllä maakaasulla, edellyttäen, että tarvittava infrastruktuuri on käytettävissä.

Stena Line on vastannut Itämeren alueen liikennepalvelujen kasvaneeseen kysyntään laajennusvaiheilla sekä rahti- että matkustajasegmenteillä.  Nynäshamn-Ventspilsillä heinäkuussa 2021 ja tammikuussa 2022 Stena Linen laajennetun Stena Baltican ja Stena Scandican lisäksi Stena Line on varustanut Travemünde-Liepaja-reitin 40 prosenttia suuremmalla rahtikapasiteetilla käyttämällä nykyaikaisia RoPax-lauttoja Stena Livia ja Stena Flavia. Helmikuussa varustamo avasi myös uuden reitin Nynäshmanin ja Hangon välille, jolla toinen alus, Stena Gothica,  täydentää jo toukokuun  lopussa purjehtivaa urdia.

Faktat E-Flexer:

  • Reitti: Karlskrona-Gdynia
  • E-Flexer numero 1 alkaa heinäkuussa, toinen alus seuraa marraskuussa 2022
  • Pituus: 240 metriä
  • Kapasiteetti: 1 200 matkustajaa, 3 600 lastausmetriä

Comments are closed.