Viking Line, Turun Satama ja Tukholman Satamat juhlistavat vihreän meriliikennekäytävän yhteistyön vuosipäivää
Viking Line, Turun Satama ja Tukholman Satamat ovat tehneet vuoden ajan yhteistyötä, jonka tavoitteena on perustaa fossiilivapaa meriliikennekäytävä Tukholman ja Turun välille. Nyt osapuolet ovat luoneet vankan perustan projektille ja laatineet selkeän projektisuunnitelman viemään yhteistä tavoitetta eteenpäin.
Projektin vuosipäivänä 6. helmikuuta, osapuolet ja suuri määrä kutsuttuja toimijoita kokoontuvat seminaariin Turussa. Seminaarissa käsitellään tuloksia, kokemuksia, haasteita ja mahdollisuuksia yhteisen tavoitteen näkökulmasta, eli vihreän meriliikennekäytävän perustamisesta Tukholman ja Turun välille vuoteen 2035 mennessä.
– Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja ensimmäisen vuoden aikana tehtyyn työhön, sanoo Tukholman Satamien toimitusjohtaja Magdalena Bosson. Olemme investoineet maasähköinfrastruktuuriin laivoille jo monien vuosien ajan, ja Viking Line on yksi pioneereista. Nyt terävöitämme tavoitteitamme entisestään yhdessä muiden osapuolten kanssa fossiilivapaan meriliikennekäytävän perustamiseksi Tukholman ja Turun välille.
– Olemme ylpeitä saadessamme olla osa tätä tärkeää yhteistyöprojektia puhtaamman Itämeren puolesta. Merkittävin panostuksemme tähän mennessä on tarjota kaikille matkustajillemme ja rahtiasiakkaillemme biopolttoainetta kuljetuksiin Tukholman ja Turun välillä, mikä vähentää heidän matkojensa päästöjä 90 prosentilla. Lisäksi mahdollinen akkuasennus ja Elogridit*, jotka vähentävät energiankulutusta, ovat tärkeitä osia työmme tulevina vuosina, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
– Vihreän meriliikennekäytävän kehittämishanke tarjoaa meille merkittävän mahdollisuuden edistää kestävää kehitystä ja vähentää meriliikenteen ympäristövaikutuksia. Kuluneen vuoden aikana olemme aloittaneet vihreään kuljetuskäytävään liittyvien toimenpiteiden tarkemman suunnittelun sekä lisäksi oman toiminnan hiilijalanjäljen laskennan päivitystyön yhdessä raskaan liikenteen latauspaikkojen edistämisen kanssa, kertoo Turun Sataman toimitusjohtaja Erik Söderholm.
Ensimmäisen vuoden aikana osapuolet ovat tunnistaneet ja priorisoineet tärkeimmät tavoitteet ja toimenpiteet hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi merenkulussa. Lisäksi on laadittu selkeä projektisuunnitelma konkreettisine toimenpiteineen, ja se sisältää muun muassa seuraavat asiat:
Viking Line
- Esitutkimus akkuasennuksesta Viking Grace ja Viking Glory -aluksille
- Elogridien* asentaminen aluksiin
- Biokaasulisän myynnin lisääminen kuljetuksille Tukholman ja Turun välillä
Turun Satama
- Tutkimus ja pilottiprojekti maasähkökytkennästä laiturilla
- Nollapäästöt Viking Linen aluksilta laiturilla
- Ohjeet ja kannustimet satamaoperaattoreille nollapäästöjen saavuttamiseksi
- Yhteistyössä ulkopuolisten toimijoiden kanssa kehitetään konsepteja, jotka yhdistävät vihreän meriliikennekäytävän kestävään maaliikenteeseen satamaan ja sieltä pois
- Mahdollisuus varustamoille tankata kestäviä polttoaineita
Tukholman Satamat
- Nollapäästöt Viking Linen aluksilta laiturilla
- Yhteistyössä ulkopuolisten toimijoiden kanssa kehitetään konsepteja, jotka yhdistävät vihreän meriliikennekäytävän kestävään maaliikenteeseen satamaan ja sieltä pois
- Mahdollisuus varustamoille tankata fossiilittomia polttoaineita
*Elogridit ovat verkkokaltereita, jotka asennetaan alusten runkoon vähentämään vastusta ja parantamaan polttoainetehokkuutta. Ne optimoivat veden virtausta ja vähentävät pyörteitä, mikä johtaa alhaisempaan energiankulutukseen.