Helsingin Satama laajentaa Länsisatamaa – YIT Infra 28 miljoonan euron urakan toteuttajaksi

Helsingin Satama Oy ja YIT Infra Oy ovat sopineet merkittävästä Länsisataman eteläkärjen laajennusurakasta. Hankkeen arvo on noin 28 miljoonaa euroa, ja sen tavoitteena on lisätä sataman kapasiteettia sekä parantaa toimintavarmuutta kasvavan Tallinnan liikenteen paineissa. Urakka käynnistyy heinäkuussa 2025 ja on suunniteltu valmistuvan vuoden 2027 loppuun mennessä.

Laajennusurakka sisältää laiturin sekä kenttäalueiden rakennustyöt, kuten olemassa olevien rakenteiden purkamisen, ruoppaustyöt, täyttömaiden sijoittamisen, laiturielementtien valmistamisen ja asentamisen sekä teknisten järjestelmien toteuttamisen. Työt toteutetaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston toukokuussa myöntämän vesiluvan mukaisesti.

Tehtävät ja mitat

Urakka kattaa mittavat volyymit: noin 120 000 m³ ruoppaus, 250 000 m³ louhetäyttöjä, 12 000 m² uutta laivauskenttää ja yli kilometri kaistatilaa ajoneuvoliikenteelle. Lisäksi rakennetaan 330 metriä uutta laiturirakennetta. Työmaa-alue laajenee merkittävästi, mikä mahdollistaa myös automaattisen liikenteenohjauksen ja varautumisen sähkölaivaliikenteeseen.

Erityisesti kenttätilan laajennus vastaa kahden jalkapallokentän kokoista aluetta, mikä tuo hyödyn suoraan matkustajien palveluihin ja rahtilogistiikkaan. Laajennus edistää sataman kilpailukykyä sekä varmistaa sen toimintavarmuuden tulevaisuudessa.

Sataman strategia

Helsingin Sataman strategiaan kuuluu Tallinnan liikenteen keskittäminen Länsisatamaan vuoteen 2032 mennessä. Eteläkärjen laajennus on ensimmäinen askel tässä laajassa kehitysohjelmassa. Lisäksi hankkeen rinnalla on tiedossa matkustajaterminaalin uudistaminen ja satamatunnelin rakentaminen raskaan liikenteen maanalaiseksi.

Strategiset investoinnit osoittavat, että Helsinki haluaa varautua matkustajamäärien kasvuun ja kehittyviin liikennemuotoihin. Länsisataman toimivuus nähdään kriittisenä osana kaupungin infrastruktuuria ja kasvustrategiaa.

Työtapa ja ympäristö

Rakennustyöt aloitetaan Jätkäsaaren Neptunuksenpuiston tukialueelta, jonka Helsingin Satama vuokraa rakennusajan. Suunnitelmien mukaan työt toteutetaan pääosin mereltä käsin, jotta nykyinen satamatoiminta ei häiriinny merkittävästi.

Ruoppaus aloitetaan elokuussa, ja louhetäyttöjen on tarkoitus käynnistyä elo‑syyskuun vaihteessa. Helsingin Sataman mukaan ympäristövaikutuksia seurataan jatkuvasti ja rakentaminen on suunniteltu siten, että haitat alueen asukkaille, matkustajille tai sataman toiminnalle jäävät minimaalisiksi.

Teknologiset ratkaisut

Laajennukseen sisältyvät tekniset järjestelmät toteutetaan nykyaikaisella tasolla. Erityistä huomioita on kiinnitetty automaattiseen liikenteenohjaukseen, joka tehostaa ajoneuvoliikennettä ja turvallisuutta satama‑alueella.

Lisäksi varaudutaan sähkölaivaliikenteeseen ja laitteiston hankintaan, mikä on keskeinen osa sataman strategiaa ympäristöystävällisempien toimintojen tukemiseksi tulevaisuudessa.

YIT Infran rooli

YIT Infra Oy on kokenut suuriin infrarakennushankkeisiin erikoistunut toimija. Se on saanut vahvan maineen vaativien satama- ja vesirakennustöiden toteuttajana, kuten aiemmissa projekteissa mm. Länsiterminaalissa ja Esplanadin vesitunnelissa.

Projektinjohtaja Aleksi Laine korostaa yhteistyön merkitystä: YIT sitoutuu toteuttamaan urakan turvallisesti ja laadukkaasti, kunnioittaen sataman operatiivista toimintaa koko toteutuksen ajan.

Haasteet ja valvonta

Suuri urakka sisältää riskinhallintaa koskien vesialueen rakentamista, ympäristövaikutuksia ja logistiikkaa. Konkreettinen esimerkki on 120 000 m³ ruoppaus ja siihen liittyvä sedimenttien käsittely merivedessä.

Työn laatu ja turvallisuusvarmistus ovat keskeisessä roolissa, ja työn vaikutuksia asukkaiden ja ympäristön kannalta mitataan jatkuvasti.

Yhteenveto

  • 28 M€ urakka, 2025–2027
  • 120 000 m³ ruoppaus, 250 000 m³ täyttöä
  • 12 000 m² kenttäaluetta ja 330 m laituria
  • Automaattinen liikenteenohjaus ja sähkölaivaliikennevarautuminen
  • Mereltä toteutettava työmaa-alue Jätkäsaaresta
  • Ympäristövaikutusten jatkuva seuranta

Kehityksen seuraavat vaiheet

Projektin lopputulemana Länsisataman kapasiteetti ja toimivuus paranevat merkittävästi. Vuoteen 2032 mennessä Tallinnan liikenne keskitetään satamaan, ja satamasta tulee entistä moderneimpi infrastruktuuriltaan.

Hankkeen valmistuttua odotettavissa ovat laajennettu terminaalitoiminta ja satamatunneli, jotka yhdessä laajennuksen kanssa muodostavat kokonaisuuden, joka tukee sekä matkustaja‑ että rahtiliikenteen kasvua.

Lopuksi

Kehitystehtävä vuosille 2025–2027 käynnistyy nyt. Eteläkärjen laajennus on ensimmäinen iso askel kohti modernia satamapolitiikkaa, jossa ympäristö, kapasiteetti ja teknologia kulkevat käsi kädessä.

Comments are closed.