Miten digitalisaatio on muuttanut Itämeren risteilyjä?

Digitalisaatio näkyy voimakkaasti lähes kaikilla mahdollisilla aloilla. Uudet innovaatiot, kuten nettikasinoiden live casino tai katseita kadulla puoleensa vetävät robottilähetit ovat vain muutama esimerkki niistä keksinnöistä, jotka vievät yhteiskuntaa uuteen digitaaliseen normaaliin.

Itämeren risteilyt eivät sen puoleen ole välttyneet digitalisaatiolta, ja miksi pitäisikään, sillä teknologian valjastaminen liiketoiminnan kasvattamiseen, asiakastyytyväisyyden mittaamiseen ja työprosessien tehostamiseen on strategia, jota harvat yritykset ovat päättäneet olla hyödyntämättä.

Suomalaisten rakastamia Ruotsin ja Tallinnan risteilyjä on uudistettu vuosien varrella moneen eri otteeseen. Sen lisäksi, että kalustoa on uusittu, myös digitalisaatio on vaikuttanut siihen, millaisia palveluita Itämeren risteilyaluksilla tarjotaan.

Liikennevälineestä koko perheen lomaksi

Itämeren risteilyjen suosio on pitänyt pintansa suomalaisten matkustusmuotona jo pitkään. 60- ja 70-luvun aikana muuttoliike Ruotsin suuntaan heijastui myös laivaliikenteeseen, jonka myötä aluksista alkoi hiljalleen kasvaa pelkän liikennevälineen sijasta myös tapa viettää vapaa-aikaa. 

Tänä päivänäkin toiminnassa olevat Viking Line ja Silja Line toivat ensimmäiset viihteelliset risteilyaluksensa liikenteeseen 70-luvulla. Koska kilpailu alalla oli kovaa, laivayhtiöt pyrkivät houkuttelemaan asiakkaita laivoille parantamalla viihdevalikoimaansa, ja aluksille alkoi yksi toisensa perään ilmestyä viihdepelejä, tanssilavoja, spa-osastoja ja taxfree-myymälöitä. 

Teknologia kehitti laivaliikennettä huimasti ja risteilyjen hinnat alkoivat laskea. Varsinainen läpimurto tapahtui 1980-luvulla, jolloin koko kansan rakastamat legendaariset risteilyalukset, kuten Viking Linen Amorella, Isabella ja Cinderella aloittivat liikennöinnin. 90-lukua pidetään Itämeren risteilijöiden innovaation ja kehityksen kulta-aikana, kun taas matkustajamääriä mitattaessa erityisesti vuodet 2017–2019 ovat olleet Itämeren risteilyalusten huippuvuosia. 

Vuosikymmenten matkan kulkeneet risteilijät ovat tietysti muuttuneet vuosien varrella ja digitalisaatio näkyy sekä laivalla että satamassa. Tässä vielä 4 tärkeää muutosta, jotka modernin ajan digitalisaatio on tuonut tullessaan:

Lähtöselvitys netissä

Kaukana ovat ne ajat, kun satamaan joutui saapumaan jopa tunteja ennen laivan lähtöä, koska check-in-pisteillä oli niin valtavat pitkät jonot. Tänä päivänä metrien pituiset jonot ovat kadonneet ja puolityhjä lähtöaula on tuttu näky, sillä suuri osa matkustajista tekee lähtöselvityksen kotona tai sataman aulaan asennetuilla lähtöselvitysautomaateilla. 

Digitalisaation mahdollistama paperittomuus näkyy myös risteilyaluksilla – liput kulkevat kätevästi puhelimessa ja esimerkiksi buffettiin oikeuttavat pääsyliput voi tallentaa laivayhtiön omaan sovellukseen kätevästi QR-koodina.

Ilmainen WiFi

Digitalisaatio on mahdollistanut sen, että matkustajille voidaan tarjota laivamatkan ajaksi myös maksuton nettiyhteys. Merellä liikuttaessa nettiyhteyden laatuun ja nopeuteen vaikuttavat kuitenkin monet eri tekijät, kuten käyttäjämäärä, katvealueet ja jopa vallitseva sää.

QR-ruokalistat ja etänä tilaaminen

Taxfree-myymälän ruuhkat, kirkkaat valot ja voimakkaat hajusteet on mahdollista välttää tilaamalla tuotteet ennakkoon, jolloin tilaus toimitetaan esimerkiksi autolautalla suoraan omalle autolle tai matkustaja-aluksilla taxfree-myymälän noutopisteeseen. 

Digitalisaation myötä myös suositut QR-ruokalistat ovat levinneet monien laivojen ruokapisteille. QR-ruokalista toimii niin, että koodi skannataan omalla älylaitteella, jolloin listaa voi tarkastella rauhassa ennakkoon.

Asiakaspalvelun chatbotit

Laivayhtiöt ovat ottaneet nettisivuillaan käyttöön erilliset chatbotit. Chatbotit on ohjelmoitu vastaamaan asiakkaiden yksinkertaisempiin kysymyksiin ja tarvittaessa ohjaamaan asiakkaat eteenpäin asiakaspalvelijalle, jos botti ei osaa ratkaista asiakkaan tilannetta.

Chatbottien käyttö auttaa säästämään asiakaspalvelijoiden aikaa tärkeämpiin ydintehtäviin ja palvelemaan henkilökohtaisempaa asiakaspalvelua kaipaavia matkustajia paremmin. Tänä päivänä monet kysymykset voidaankin ratkaista chatbotin avulla ja tekoälyn ansiosta bottien osaaminen kehittyy koko ajan.

Laivamatka voi olla määränpäätä tärkeämpi

Itämeren risteilyalusten visiona on ollut jo pitkään tehdä laivamatkasta yhtä tärkeä osa kuin määränpäästä. Myös risteilyt, joissa maihinnousu on lyhyt tai sitä ei ole ollenkaan, osoittavat, että monille matkailijoille kohteella ei ole juurikaan merkitystä, vaan tärkeintä on itse matka.

Yksi Itämeren risteilijöiden valttikorteista on ollut nostalgia, joka myy edelleen, mutta tämä ei tarkoita, etteivätkö varustamot kehittäisi ja parantaisi risteilyjen palveluita jatkuvasti. Digitalisaatiosta on ollut moneksi, sillä se on parantanut alusten turvallisuutta, laskenut matkojen hintoja, lyhentänyt matkustusaikoja sekä virtaviivaistanut asiakaskokemusta. 

Comments are closed.