Teemaristeilyt ovat olleet viime vuosien matkustajamagneetteja, kasino-, rock-, show-, yms teemat vievät matkustajat ohjelmallisille risteilyille

Nykyään risteilymatkustajat kaipaavat muutakin kuin vain matkan paikasta a paikkaan b, ja siksi viime vuosien aikana ovat erilaiset teemaristeilyt yleistyneet. Matkustajille on tarjottu pokeriturnauksia, rokkiristeilyjä,  pop-risteilyjä, sirkusta – ja onhan laivalla näiden teemojen ohessa kaikkea muutakin viihdettä kuten kolikkopelit, tanssiravintola, ruokaravintolat, kylpylä, spa-hoidot…. laivalla kyllä riittää tekemistä sen teeman ulkopuolellakin.

Itämeren alueen risteilyillä alkaa olla jo kunnon historia. Alueellahan on käyty kauppaa jo 700 luvulla, eli laivaliikennettä on ollut satoja vuosia ja ennen Ukrainan sotaa alueen merkittävin matkailukohde oli Pietari. Ennen nykyaikaa eli 1500-1800 luvulla ei Itämerelle kannattanut lähteä ilman jotain aseistusta tai aseellisia miehiä, sillä alue oli käytännössä koko ajan jonkun sodan näyttämönä ja vuosien aikana useampikin alus löysi lopullisen paikkansa Itämeren pohjasta. Nykyaikaiset risteilyt Suomen ja Ruotsin välillä alkoivat 1960-luvulla ja vähitellen tuli mukaan myös Viro, Saksa ja muut Itämeren satamat. Alkuaikoina risteilyt tehtiin höyrylaivoilla ja laivat olivat paljon pienempiä kuin nykyiset Itämeren matkustaja-alukset.

2020-luku on isojen matkustajaristeilijöiden aikaa

Yksi uusimmista aluksista tarjoamassa viihdettä Itämeren matkustajille on Viking Linen Viking Glory. Se laskettiin vesille viime vuonna ja tuli liikenteeseen tämän vuoden maaliskuussa. Se rakennettiin Kiinassa ja sen tilausarvo oli luokkaa 225 miljoonaa – tällaiset risteilyalukset ovat melkoisia investointeja alueen toimijoille, ja vanhat risteilijät myydään tai vuokrataan eteenpäin. Viking Glory on tämän hetken suurin pohjoisen Itämeren matkustaja-autolautta 222 metrin pituudellaan ja 2800 matkustajan sekä noin 200 miehistön voimallaan.

Viking Glory kuljettaa matkustajia Turun ja Tukholman välillä ja laivan risteilyohjelma on täynnä päivittäisiä miniteemoja – Viking Glory ei ole siinä mielessä täysin teemaristeilijä, vaan se on matkustaja-alus, joka kulkee reitillään säännöllisesti, ja siten sen ohjelmisto on enemmän kalenterin mukaan etenevä – esimerkiksi tiistaisin on laivalla bingotiistait, mutta on tämän syksyn 2022 aikana Viking Glorylla myös teemaristeilyjä.

The Cirque Weeking – sirkus saapuu bilettämään laivalle

Cirque Weekend on täysin aikuisille tarkoitettu bileristeily, missä yhdistyvät sirkus ja bilettäminen tapahtumaan laivalle. Laivalla on teemanmukaisia esiintyjiä ja ohjelmaa, jota ei välttämättä muualla tässä mittakaavassa kovin helposti saisi koettua. Tällaiset teemat ovat nimenomaan niitä, jotka vetävät matkustaja magneetin lailla risteilyille. Laivan kolikkopelit, ravintolat, kaupat ovat näiden teemojen aikana normaalisti avoinna, mutta tavanomaisen viihteen lisäksi on tarjolla todellakin jotain erikoista.

Tänä syksynä Glorylla on myös mm. käsityöristeily, joka kerää käsityönharrastajat ja ammattilaiset yhteen kuulemaan neulomisesta, askartelusta yms ammattilaisten vinkkejä ja tapaamaan toisia samanmielisiä harrastajia. Tällaiset risteilyt ovat hyvä esimerkki siitä, että teemoja kyllä löytyy, sillä ihmiset harrastavat paljon erilaisia asioita, ja vaikka 2800 ihmistä saattaisi nopeasti tuntua isolta määrältä, mutta hyvällä teemalla liput myydään loppuun nopeasti.  Muita tämän yhden syksyn teemoja ovat mm. viskimessut, jazz-risteily, Nordic Metal-risteily, samppanjaristeily, Suomenruotsalainen tanssiristeily, Tanssin tähdet-risteily ja totta kai sitten myös Uudenvuoden risteily – ja nämä kaikki tällä yhdellä aluksella.

Teemaristeilyt kehitettiin sen vuoksi, että Itämeren risteilijöiden kapasiteettia alkoi olla enemmän kuin perusmatkaajat tarvitsivat. Aluksi laivoja oli 60-luvulla vain vähän, koska matkat olivat kohtuullisen kalliita ja risteilymatkustaminen oli vain osan kansalaisista saatavilla taloudellisesti. Vuosikymmenten aikana risteilyiden hinnat tulivat kuitenkin alas kapasiteetin kasvaessa. Nykyään itse risteilylle pääsee arkisin edullisesti, mutta mitä suurempia staroja on teemoissa mukana, sitä isompi voi teemaristeilyn lipun hintakin olla, ja viikonloppuisin useimmat laivat seilaavat jopa ilman teemaa täysinä maiden väliä.

Viking XPRS ja Tallinnan risteilyt

Jos Glorylla oli teemaa, jos jonkinlaista risteilyille Tukholmaan Turusta, niin Viking XPRS hoitaa asian Helsingistä Tallinnaan. Lyhyempi matka, mutta ohjelmaa saadaan aikaiseksi miniristeilyille myös Tallinnan suuntaan. Teemoista löytyy päivätansseja, perheristeilyjä, bileristeilyjä, Halloweenia, rokkia ja joulukuussa jopa euroviisuteemaista risteilyä.

Toinen Itämeren suurista on Tallink

Tallink syntyi 1989, eli sen historia ei ole niin pitkä kuin Viking Linen, mutta se syntyikin itseasiassa samoihin aikoihin 60-luvulla nimellä Estonian Shipping Company, Viron ollessa vielä osa Neuvostoliittoa. Se liikennöi omalla M/S Vanemuisella Helsigin ja Tallinnan väliä ja sen kuuluisin alus lienee kuitenkin 80-luvun M/S Georg Ots- koska 80-luku oli aika,a kun Itämerellä alkoi tapahtua enemmän. Nykyään se liikennöi 11 matkustaja-aluksella ja kolmella rahtialuksella. Tallinkin alukset kulkevat reittiä Tallinna-Maarianhamina-Tukholma, Turku-Maarianhamina-Tukholma, Helsinki-Tallinna sekä Tukholma-Riika. Sen uusin alus on tänä vuonna käyttöön otettava M/S MyStar, joka tulee kulkemaan Helsingin ja Tallinnan väliä. MyStarin kapasiteetti on 2800 matkustajaa ja sillä on pituutta 212 metriä, eli se on käytännössä lähes samankokoinen kuin Viking Glory, mutta se rakennetaan Suomessa, Rauman telakalla. Sitä kutsutaan Itämeren ympäristöystävällisimmäksi laivaksi.

Kuten kilpailija Viking Line, myös Tallink-Silja tuottaa teemaristeilyjä, joissa mm. Antti Tuisku on omalla Bailantai-teemallaan edustettuna. Esimerkiksi Baltic Princesillä on Ankkurit irti-risteily bilettämisen ja tanssimisen merkeissä, kuten myös Bailubaatti-teema samaisella aluksella tämän vuoden lokakuussa. Myös Seiska-vie lukijansa risteilylle nimenomaan Tallink-Siljalle, ja Blind Channell päästetään vauhtiin tämän vuoden viimeisinä päivinä joulun jälkeen.

Aikuisten kasinoristeilyt

Laivoilla on nähty myös kasinoteemaisia risteilyjä Itämeren aalloilla. On ollut eri järjestäjien pokeriturnauksia ja käytännössä jokainen laivamatka on kasinoristeily sillä kolikkopelit löytyvät kaikilta laivoilta, ja laivoilla toimii myös älypuhelinten verkkoyhteydet, joten oman älypuhelimenkin kasinopelit ovat pelattavissa myös risteilyn aikana – jos nyt sellaista ehtii teemaristeilyillä edes miettiä. Käytännössä lähes kaikki Itämeren laivojen teemaristeilyt ovat tarkoitettu aikuisille matkustajille, lukuunottamatta varsinaisia perheristeilyjä, jotka ovat sitten yleensä päiväristeilyjä. Laiva voi iltaviihteen aikana olla varsin äänekäs ja riehaisa paikka perhematkustajille.

Teemaristeilyt ovat vuosien ja vuosikymmenten aikana muuttaneet muotoaan, ja niissä on omalla tavallaan aina näkyvissä, mikä on in ja mikä ei ole in. Teemoja järjestävät sekä laivayhtiöt itse, että tapahtumanjärjestäjät – ja monesi on vielä siten, että yritys kuten erilaiset radiokanavat tai lehtitalot varaavat koko aluksen omaan käyttöönsä, ja myyvät omien kanavien (tai yhdessä laivayhtiö kanssa) kautta erikoisliput nimenomaan sille erikoisristeilylle. Näiden menneiden vuosien aikana Itämerelle on usein risteillyt vähintään yksi alus, joka käytettävissä nimenomaan tällaisiin vuokraristeilyihin. Oma teemaristeily on tapahtumanjärjestäjälle tai yritykselle jonkinlainen riski, mutta samalla melkoinen palvelu- ja yleensä viihdepaketti omille asiakkaille, jonka liput saatetaan myydä loppuun päivissä.

Itämeren matkustaja-alusten arkinen rutiini on seilata päivittäin satamasta toiseen, ja se on varustamojen tärkein tulonlähde, mutta erilaiset teemaristeilyt tuovat vaihtelua normi viikolle, ja samalla myös niiden työmatkaajien lisäksi laivalle myös teemoista kiinnostuneita matkaajia – ilman erikoisia teemoja ei Itämeren risteilyaluksilla matkaisi näin paljon matkustajia kuin nykyään matkustaa. Itämeren liikenteessä on itseasiassa jatkuvasti keskimäärin 2000 kauppalaivaa liikenteessä tai satamissa ja liikenne on ollut tasaisessa kasvussa viime vuodet, ja sen odotetaan jatkavan kasvuaan edelleen. Tallink kestitsi omilla matkustajalaivoillaan viime vuonna lähes kolme miljoonaan matkustajaa, mutta se oli 20% vähemmän kuin 2020. Vastaavasti Viking Linella oli mm. vuonna 2019 matkustajia yhteensä 6,4 miljoonaa.

Comments are closed.