Itämeren laivat suurenevat vuosi vuodelta – vai suurenevatko sittenkään

Tallink_1.TIF

Itämeren matkustaja-alukset eli nämä perinteiset autolautta-alukset ovat vuosien myötä kasvaneet kokoluokissaan koko ajan. Nyt viimeisimmät sekä Viking Linen että Tallinkin tilaamat alukset ottavat sen lähes 3000 matkustajaa mukaansa. Samalla kun laivojen koko on kasvanut, on myös niiden ympäristöystävällisyyteen ja polttoainetehokkuuteen kiinnitetty huomiota. Ja ihan samalla tavalla, kun kolikkopelit tarjoavat entistä enemmän viihdettä aikuisille, tarjoavat nämä nykyaikaiset Itämeren kelluvat hotellit entistä enemmän kokemuksia ja viihdettä matkustajilleen. Kerrataanpa hieman tämä hetken isoimpien Itämeren laivojen statistiikkaa ja verrataan sitä vaikka 80-luvun laivoihin.

80-luvun kasvun aika

80-luvulla nähtiin Itämeren laivojen kasvavan uuteen kokoluokkaan, kun vuonna 1985 risteilyt aloitti Viking Linen MS Mariella. Se kulki Helsingin ja Tukholman väliä yli 12 000 matkaa ennen jatkoaan muualle. Mariella oli 177 metrinen, 28 metriä leveä alus, jolla oli 23000 kW konetehoa ja se kulki noin 22 solmua. Matkustajia se otti 2500 hyttipaikalle ja 430 henkilöautoa. Nykyään sitä hoitaa italialainen Corsica Ferries ja se matkaa Toulon-Korsika väliä.

80-luvulla laivaristeilyjen hinnat alkoivat  laskea tasolle, mikä tarkoitti, että käytännössä lähes kenellä tahansa suomalaisella oli varaa lähteä risteilylle, ja se alkoi vähitellen näkyä entistä suurempina määrinä matkustajia Itämeren aalloilla, sekä jatkuvasti monipuolisempina teemaristeilyinä.

90-luvulla homma toimi samalla mallilla

Toinen Itämeren suurista, eli TallinkSilja operoi vuonna 1992 Saksassa valmistunutta MS Europa alusta, joka alun perin oli Viking Linen tilaama, mutta rahapula iski, ja laiva meni kilpailija Silja Linella. MS Europa on 202 metrinen alus, jolla on 1194 hyttiä ja kapasiteetti siten 3750 henkilöä ja 450 henkilöautoa. Sillä on risteilty myös mm. Visbyyn ja Riikaan. Se vuokrattiin elokuussa 2022 Alankomaihin majoituslaivaksi.

Näissä vanhoissa 80- ja 90-luvun laivoissa oli pitkälti ne samat viihdeominaisuudet kuin nykyisillä laivoilla, kolikkopelit ovat saatavilla eri paikoin laivaa, on yökerhoa, discoa, ruokaravintoloita, kauppoja ja tekemistä ja hyvinvointia – laivat ovat siis olleet jo vuosikymmenten ajan Itämeren kelluvia hotelleja, jonne ollaan menty illaksi, päiväksi tai pariksi päiväksi arkea pakoon.

MS Europa oli selkeästi Itämeren suurin laiva, ja niistä ajoista ollaan tultu sopivasti alaspäin tasolle, jossa isoimmat laivat ottavat sen noin 2800 matkustajaa kyytiinsä. Tämä matkustajamäärä on nimittäin samalla tasolla molemmilla näillä kahdella isolla varustamolla. Kolmas alueen iso varustamo on 1994 perustettu Eckerö Line, joka nykyään tuottaa Itämerellä risteilyjä Helsingistä Tallinnaan MS Finlandialla. MS Finlandia on itseasiassa vuonna 2001 käyttöönotettu  175 metrinen matkustaja-alus, jolla on yli 50 000 kW moottoritehot ja 2080 matkustajan kapasiteetti, sekä 665 henkilöautoa. Sen sisaraluksia ovat MS Moby Aki ja MS Moby Wonder, jotka seilaavat italialaisen lipun alla sekä MS Pascal Lola, joka sekin seilaa ranskalaisen lipun alla.

2020-luku

Nykyaikana risteilymatkustaminen on aika lailla samanlaista kuin 80- ja 90-luvuilla, ainoastaan vaan määrät ovat lisääntyneet ja ennen Venäjän Ukraina operaatiota Pietari oli alueen risteilykohde numero yksi. Nyt kun sinne eivät laivat mene, niin Tukholma, Helsinki ja Tallinna ovat saaneet hyvin matkustajia. Mutta minkälaisia ovat tämän hetken isot laivat?

Kun Viking Glory aloitti maaliskuussa liikennöinnin Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä, Viking Linella ennustettiin uuden laivan tuovan uutta imua koko Turun-linjalle sekä kasvattavan kiinnostusta Turkua, Ahvenanmaata ja Tukholmaa kohtaan. Ennuste osoittautui paikkansapitäväksi, kun kesä–elokuussa Viking Glorylla ja Viking Gracella seilasi yhteensä yli 740 000 matkustajaa. Kaikkien Viking Linen laivojen yhteenlaskettu matkustajamäärä kolmen kesäkuukauden aikana tänä vuonna oli lähes kaksi miljoonaa. 

Mikä on kuitenkin huomioitavaa koko matkailualalla Itämerelle, on se, että laivojen päästöt ovat pienentyneet hiilidioksidien osalta jopa kolmanneksen. Suurin osa päästöistä on tullut jo sillä, että laivasto on vaihdettu uudempaan ja ilmastoviisaaseen laivastoon, kuten Viking Linen tapauksessa Viking Graceen ja Viking Gloryyn. Viking Glory on maailman ensimmäisiä aluksia, joissa on nestemäisellä maakaasulla (LNG) käyvät moottorit. Ne mahdollistavat polttoaineen kulutuksen optimoinnin eivätkä tuota lainkaan rikkipäästöjä. Tästä kehityksestä on seurauksena, että laivojen energiankulutus ja päästöt tulevat entisestään pienentymään kaikilla nykyaikaisilla varustamoilla, jotka haluavat käyttää uusinta tekniikkaa. Uudet alukset ja niiden moottorit voivat käyttää tulevaisuuden synteettisiä polttoaineita, biokaasua ja uusiutuvaa energiaa sitä myöten, kun vaihtoehtoja alkaa olla tarjolla.

Samalla tavalla myös kolikkopelit ovat kehittyneet menneinä vuosina, discot ja yökerhot ovat saanet mocktailit ja ruokalistoille on tullut vegevaihtoehtoja…. ja samalla kun Viking Line on uudistanut omaa laivastoaan, on myös Tallink & Silja Line tehneet samoin. Kaikilla varustamoilla on entistä tärkeämpää vastata valistuneiden matkustajien huutoon energian käytöstä sekä ympäristön huomioimisesta. Totta on kuitenkin, että jokainen iso risteilyalus kuormittaa Itämeren luontoa, mutta sen voi tehdä entistä ympäristöystävällisemmin ja samalla osan yrityksen liikevaihdosta Itämeren suojeluun ja kehittämiseen  ohjaamalla.

Tallink-Silja ja Viking Line jakavat pitkälti matkustajat keskenään vaikka muitakin aluksia on liikenteessä

Tallinkin heinäkuun 2022 matkustajamäärä oli korkein lähes kolmeen vuoteen ja matkustajia oli lähes 900 000 ja viime vuoteen verrattuna matkustajamäärät tuplaantuivat. Tämä vuosi on myös Tallinkin juhla vuosi, se nimittäin täyttää varustamona 65 vuotta. Siinä missä Viking Line on tilannut uusia aluksia uusilla tekniikoilla, on Tallink Silja tehnyt samoin. Tallinkin laivoilla on kiinnitetty yhtälailla myös huomiota taloudelliseen ajotapaan, katalysaattoreihin sekä esimerkiksi moottoreiden lämmöntalteenottoon ja laivan muiden osien hyötykäyttöön kuten raskaan polttoöljyn lämmittämiseen ja laivan yleiseen lämmittämiseen. Laivoilla luonnollisesti myös harjoitetaan jätteiden kierrätystä ja mm. biojäte lajitellaan erikseen aivan kuten kaikki metalli-, muovi-, lasi-, pahvi-, bio- ja ongelmajätteetkin.

Siinä missä Viking Line tilasi uusimman aluksensa Kiinasta, Tallinkin aluksista kymmenen on tehty Suomessa, tai kymmenes on juuri valmistumassa. Tallinkin Suomessa valmistetut käytössä olevat alukset ovat vuonna 1990 valmistunut Silja Serenade, 1992 Silja Symphony, 2002 Romantika, 2004 Victoria I, 2006 Galaxy, 2007 Star, 2008 Baltic Princess, 2009 Baltic Queen, 2017 Megastar ja vuoden 2022 MyStar.

Tallink MyStar on 212 metrinen, LNG-alus, jonka matkustajamäärä on 2800 matkustajaa, ja sen koneteho on 42 00 kW eli verrattuna vaikka tuohon Mariellaan on laivojen koot hieman kasvaneet, mutta niistä on tullut monella muulla tavalla huomattavasti nykyaikaisempia. Myös Tallinkin Megastar on nesteytettyä maakaasua käyttävä eli LNG alus, ja näiden kahden aluksen edistyksellinen rungonmuotoilu tuottaa entisestään säästöjä polttoaineen kulutuksessa verrattuna vanhempiin alustyyppeihin. Myös MegaStar voi ottaa sen 2800 matkustajaa kyytiinsä, ja sen pituus on myös 212 metriä – nämä laivat ovat keskenään sisaraluksia, ja niiden palvelut asettuvat laivan 11 kannelle, joista kansi yhdeksän pitää sisällään Megastarilla ravintoloita, kolikkopelit, leikkihuoneen ja Traveller Superstoren kaksikerroksinen kauppa vastaavasti löytyy kansilta seitsemän ja kahdeksan.

Tulevaisuudessakin Itämeren alueen risteilymatkustajat tulevat nauttimaan laivojen ravintoloiden tarjonnasta sekä viihteen monipuolisuudesta ja laivaristeilyjen teemojen tuomasta vaihtelusta arkeen. Laivojen koko tuntuu saavuttaneen nyt Itämeren risteilijöiden optimaalisen koon luokassa 2800 matkustajaa per laiva, ja aika näyttää miten laivojen sisustan palvelut tulevat kehittymään, tai miten laivojen energiatehokkuus paranee tulevina vuosina entisestään.

Neloselta uutta

Temptation Island Suomi 2022 eli uusi kausi alkaa aivan näillä näppäimillä, mutta tämän kertainen kausi on hieman erilainen kuin edelliset – mitä sitten on muuttunut, vai onko ohjelmassa mukana olevien pariskuntien iät ja pitkät suhteet se ainoa muuttunut tekijä? Tsekkaa lisää: Temptation Island 202

Nykyään kun suoratoisto on vallannut kaikkien kodit, katselemme sitä kautta usein myös television perusohjelmatkin – näitä ovat myös sellaiset musiikiohjelmat kuten Syksyn Sävel ja Vain Elämää-sarja, kunpi on sinun suosikkisi näistä kahdesta? Entä mitä pidät Erika Vikmanista?

Comments are closed.