Uudet supertähdet kutsuvat merenkulkijoita matkaansa

Silmien edessä lipuva Saaristomeri, oma hytti, valmiiksi katettu ruokapöytä sekä innostunut työyhteisö kutsuvat uusia työntekijöitä Finnlinesin laivauutuuksille, jotka vievät myös matkustajamukavuuden uudelle tasolle.

TEKSTI RITVA-LIISA SANNEMANN  KUVA FINNLINES

finnlines_h_rendering_001_rgb_1.jpg
Finnlinesin Superstar-luokan rahtimatkustaja-alukset Finnsirius ja Finncanopus alkavat liikennöidä Suomen ja Ruotsin väliä ensi syksynä.

Sirius ja Canopus loistavat taivaalla kirkkaimpina tähtinä, ja pian niiden kaimat seilaavat Suomen ja Ruotsin väliä moderneimpina aluksina. Syksyllä liikennöinnin aloittavat Finnlinesin Superstar-luokan rahti-matkustaja-alukset Finnsirius ja Finncanopus, jotka kulkevat Suomen lipun alla Naantalin ja Kapellskärin välillä. Laivasto tuo tullessaan noin 200 uutta vakituista työpaikkaa. Finnlines tarjoaa myös sesonkitöitä sekä meritöihin että maatehtäviin kesän ajaksi.

– Henkilöstön rekrytointi on lähtenyt hyvin käyntiin, ja avoimia työpaikkoja aukeaa koko ajan lisää maaliskuuhun asti. Niihin voi tutustua yhtiön nettisivulla, jossa näkyvät myös tehtäväkohtaiset palkat, kertoo Finnlinesin henkilöstöjohtaja Jan Laurell.

Laurell toivoo, että  hakemuksia tulisi ympäri Suomea eikä vain tyypilliseen tapaan rannikkoseudulta. Työvuoroissa ollaan 10–14 päivää merellä ja saman verran maissa vapaalla, joten lomaa on puolet vuodesta eikä asuinpaikalla ole suurta väliä.

– Järjestämme myös koulutusta ja valmennusta tarpeen mukaan. Kaikkiin tehtäviin tarvitaan kaksi työntekijää vuorojärjestelmän takia, Laurell valaisee.

Kannustava työkulttuuri

Kova kilpailu etenkin ravintola- ja majoitusalan osaajista tunnistetaan myös Finnlinesilla. Hyvän työntekijäkokemuksen eteen tehdään jatkuvasti töitä, ja yhtiö satsaakin vahvasti työoloihin ja työkulttuuriin.

– Kannustava ja turvallinen työkulttuuri lähtee esihenkilötyöstä. Kehitämme sellaista organisaatiota, jossa jokaisella on mahdollisuus oppia sekä tulla nähdyksi ja kuulluksi. Ideoita, toiveita ja palautetta pääsee esittämään viikkopalavereissa ja yksilötapaamisissa, lupaa linjapurseri Marjut Killström.

Killström on pitkä kokemus esihenkilötöistä matkustajalaivoilla ja vankka ymmärrys siitä, millaista tukea merityössä tarvitaan. Linjapurserina hän tulee vastaamaan ravintola- ja hotellipalveluista.

Hyvä yhteishenki, mahdollisuus olla oma itsensä ja työpaikan jatkuvuus nousivat jo viime kevään henkilöstökyselyssä työntekijöiden nimeämiksi merkityksellisemmiksi ja hyvin toteutuneiksi tekijöiksi Finnlinesilla.

dan-2-of-5_1_rgb_1.jpg
Keittiöpäällikkö Dan Grönvall on viihtynyt Finnlinesin aluksilla. Hyvä yhteishenki on
työntekijöiden mukaan yksi yhtiön merkittävimpiä vetovoimatekijöitä.

Killström arvioi, että uusien alusten modernit henkilöstötilat tulevat lisäämään entisestään työhyvinvointia. Työjakson aikana laivat ovat miehistön koti, joten niiden viihtyisyyteen on satsattu. Henkilöstön kanssa suunniteltu kuntosali juoksumattoineen ja laitteineen sekä sauna terasseineen auttavat lataamaan akkuja.

– Illalla töiden päätteeksi voi hakea vaikka kupin teetä messistä ja heittäytyä lepotuoliin ihailemaan meditatiivista merimaisemaa, Killström vinkkaa.

Finnlinesilla tähdennetään, että juuri erinomainen työntekijäkokemus johtaa myös erinomaiseen asiakaskokemukseen.

Uusi konsepti myös matkustajille

Superstar-luokan laivoihin mahtuu jopa 1 100 matkustajaa eli tuplasti aiempaa enemmän. Matkustajille on tulossa tilavia oleskelualueita, monipuolinen ravintolamaailma, talvipuutarha, spa-osasto, iso tax free -myymälä sekä business lounge kokoustiloineen ja laitteineen.

– Tarvematkustajien lisäksi haemme uusia ryhmiä kokoustajista ja kansainvälisistä turisteista. Yritykset voivat tehdä esimerkiksi päiväristeilyjä, jolloin paluu tapahtuu Ahvenanmaalta takaisin Naantaliin, Laurell kertoo.

– Ja työmatkalaiset sekä urheiluseurat voivat pitää palavereita, jolloin matka-aikakin tulee hyödynnettyä, lisää Killström.

Alukset lähtevät Naantalista aamupäivällä, saapuvat Ahvenanmaan Långnäsiin iltapäivällä ja Ruotsin Kapellskäriin alkuillasta, joten autolla liikkuvat pääsevät siitä vielä kätevästi eteenpäin.

Rahtikapasiteettia on nostettu, ja rekkoja mahtuu kyytiin 250. Valtaosa Suomen viennistä ja tuonnista kulkee edelleen meriteitse. Huoltovarmuutta hoitavana isona yhtiönä Finnlines pystyy takaamaan 1 700 työntekijälleen kattavat edut hyvästä palkasta laajaan työterveyshuoltoon ja muihin tukitoimiin.

Uusissa aluksissa on huomioitu myös ympäristöystävällisyys käyttämällä innovatiivista teknologiaa päästöjen vähentämiseksi.

Artikkeli julkaistiin Content Housen tuottamassa kaupallisessa Työelämä-julkaisussa, joka jaeltiin Helsingin Sanomien yhteydessä 8.2.2023.

Comments are closed.